Hédervár Község gazdasági terve 2025-2030
Készítette: Ábrahám Szilvia polgármester
Hédervár Község Gazdasági Programja
2025-2030

I. A gazdasági program célja
Gazdasági program: A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV törvény 91.§ (1) bekezdése előírja, hogy az önkormányzat határozza meg a gazdasági programját. Hédervár Község Önkormányzatának Képviselő- Testülete, a jövő iránt érzett felelőssége tudatában alapvető fontosságúnak tartja a község működésének és fejlődésének folytonosságát. A település térségben betöltött szerepére, fejlesztésére figyelemmel, a lehetőségek, az igények számbavétele alapján alkotja meg a változásokhoz alkalmazkodó gazdasági programját, mely az elért eredmények megőrzésén túl, tartós értékek mielőbbi megteremtésére törekszik.
Cél: A gazdasági program mindenekelőtt azokat az operatív és stratégiai célokat, elveket, programokat, feladatokat és erőforrásokat kívánja meghatározni a 2025- 2030-as évekre, melyek az éves költségvetési tervezés kiinduló pontjává illetve szempontjaivá válnak.
Jövőkép: Alapelvünk az, hogy Hédervár jövőjét saját magának kell irányítania. Ehhez jó adottságokkal rendelkezik, amit egy takarékos községüzemeltetéssel, a fejlődésre fordítható források növelésével, a civil szervezetek és a polgárok összefogásával biztosítani tudunk. Elgondolásunk szerint Hédervár tudatos fejlesztéseit a közlekedési, turisztikai adottságokból származó előnyökre kell építeni, de a fejlesztések során szem előtt kell tartani a speciális szolgáltatások lehetőségeit, mint a sport és víziturizmus és törekedni kell a természeti adottságokból adódó lehetőségek kihasználására. Jövőképünkben egy olyan Hédervárt képzelünk el, ahol a meglévő intézményhálózat és maga a község is gazdaságosan működik és emellett természeti és épített öröksége valamint idegenforgalmi vonzerővel bíró programjai révén idegenforgalma növekvő.
II. Helyzetelemzés
A település földrajzi, gazdasági, társadalmi helyzete: Hédervár az ország észak-nyugati részén, a Szigetközben, a Mosoni-Duna partján helyezkedik el. A település és környéke jó természeti és éghajlati adottságokkal rendelkezik, melyek kedvező alapot nyújtanak a mezőgazdasághoz Ma a településen található mezőgazdasági vállalkozás több család megélhetését biztosítja és az elmúlt időszakban többen visszatértek a konyhakerti műveléshez a településen, részben a saját termesztéssel előállított alapanyagok egészséges volta miatt, részben költségtakarékosságból.
Gazdasági struktúra: A község gazdasági struktúrájában nem sok fejlődés történt az elmúlt években, pozitívum, hogy működő kereskedelmi üzleteink, boltok és vendéglátóhelyek vannak, melyek közül több is jelentős felújításon esett/esik át, egy jelentős faipari vállalkozás van a településen, amely fejlesztési révén nagy mértékben hozzájárult Hédervár település összképének javításához. Rajtuk kívül több közepes, kis és egyéni vállalkozás befizetett iparűzési adója biztosítja részben a település működését, részben a fejlesztéseket. Az elmúlt időszakban volt érdeklődés ipari üzem létesítésére, ám ez meghiúsult amiatt, hogy az önkormányzat tulajdonában jelenleg nincs erre sem alkalmas terület, sem megfelelő infrastruktúra. Meg kell vizsgálni annak a lehetőségét, hogy milyen módon alakítható ki, mennyi forrásból egy olyan terület ami lehetőséget nyújthat a későbbiekben ipari tevékenység ellátására, hiszen a község pályázati forrásokból megvalósuló beruházásokon kívüli fejlesztése jórészt iparűzési adó bevételekből biztosítható. Amennyiben erre nincs lehetőség, akkor más jellegű helyi vállalkozásokban kell gondolkodni. A Kastély felújítása és megnyitása jelentős gazdasági húzóerőt jelenthet, ennek elemzését a konkrét dolgok ismeretében (nyitás ideje, a tulajdonos elképzelései) lehet elkezdeni.
Közlekedés: A közösségi közlekedés területén a két nagyváros, Mosonmagyaróvár és Győr közelsége miatt jó a helyzet, a buszjáratok menetrendje alkalmazkodik az utasok igényeihez, a megállók mennyisége és területi elhelyezkedése jelenleg megfelelő a településen.
Kerékpárút: A településen kiépítésre került a szigetközi kerékpárút melyre a lipóti kerékpáros nyomvonal csatlakozik. A megyei területrendezési tervben ezen kívül, mint helyi jelentőségű kerékpáros nyomvonal szerepel egy Kimle felé vezető kerékpáros nyomvonal kialakítása is.
Infrastruktúra: A település infrastrukturális fejlettsége fejlesztésre szorul, azzal együtt, hogy a főút településen átvezető szakasza felújításra került, a felújítás során jó lett volna a bevezető szakaszokon a forgalom lassítása érdekében terelőszigetek kialakítása és legalább két gyalogátkelőhely kialakítása a főúton történő biztonságos áthaladás érdekében. Ezek költséges beruházások, de lehet pályázati forrást találni a megvalósításuk érdekében. A mellékutak szilárd burkolattal ellátottak, vannak még utcák amiket folytatni kell, ahogyan a megfelelő minőségű járdák kialakításához is meg kell találni a megfelelő opciót, akár pályázati források igénybevételével, akár a település lakosait bevonva ingyenes építőanyag biztosításával. Héderváron a villany, gáz, ivóvíz, csatorna – hálózat teljesen kiépített, a település egésze rendelkezik telefon, kábeltévé és internet csatlakozási lehetőséggel, melyet a szolgáltatók a gazdasági verseny miatt folyamatosan fejlesztenek is.
Települési önkormányzat, mint közjogi szervezet: A települési önkormányzat jogi személy, feladatait és hatáskörét a képviselőtestület látja el. Az önkormányzatot a polgármester képviseli. A 2024-es önkormányzati választáson a képviselők száma a polgármesterrel együtt 7 fő. A képviselőtestület tisztségviselői a polgármester és az alpolgármester. A képviselőtestület döntéseinek előkészítésére, végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére bizottságokat hozhat létre. A testület éves munkaterv szerint működik, ülései nyilvánosak és évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart. A polgármester az éves közmeghallgatáson kívül a folyamatban lévő ügyekkel, tervekkel kapcsolatosan negyedévente rendezett falugyűlésekkel fogja biztosítani a falubeli emberek számára, hogy részt vehessenek a község ügyeivel kapcsolatos rövid és hosszú távú stratégiák kialakításában, lehetőségük legyen elmondani véleményüket, ötleteiket és rálátásuk legyen a település mindenkori pénzügyi helyzetére, pályázatokra, futó projektekre.
Közös Hivatal: Az önkormányzat a testületek, a tisztségviselők munkájának segítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére, önkormányzati és államigazgatási feladatok ellátására, egységes hivatali szervezet, mely közös önkormányzatot működtet Darnózseli, Dunaremete, Kisbodak és Lipót községekkel. A közös munka tárgyi feltételei javultak az utóbbi években, az informatikai háttér rendelkezésre áll, a szoftvereket folyamatosan fejleszteni kell a jövőben is. Fontos, hogy a hivatalban dolgozó emberek szakmai fejlődését biztosítsuk, ezért a folyamatos edukáció lehetőségét biztosítani kell a számukra és az is elengedhetetlen, hogy a Hivatalba ügyet intézni érkező embereket empátiával kezeljék, ahogy eddig is, és segítsék ügyeik gyors megoldását.
Fejlődés- eÜgyek: Helyi szinten is ki kell alakítani a digitális ügyintézés rendszerét, hogy a hivatal nyitvatartási idején túl is tudjanak az emberek ügyeket intézni, ezzel egyszerűsítve a folyamatot. Elengedhetetlen, hogy a település honlapja naprakész legyen, a testületi ülések nyilvánosságát akár képi és/vagy hanganyag formájában is biztosítsuk, és visszakereshetően elérhetőek legyenek.
III. Az önkormányzat gazdasági alapjai
Az önkormányzati törvény 77.§ (1) szerint " az önkormányzat szolgáltatást nyújt, saját tulajdonnal rendelkezik és költségvetési bevételeivel és kiadásaival önállóan gazdálkodik." A 81.§ (2) alapján " az önkormányzat a feladatai ellátásának feltételeit saját bevételekből, központi költségvetési normatív hozzájárulásokból valamint támogatásokból teremti meg." A normatív hozzájárulások mértékét lényegesen befolyásolja az ellátotti létszám ingadozása, ezáltal nem nyújt teljes fedezetet a jogszabályokban előírt minőségi színvonal biztosításához.
Oktatási intézmények: Héderváron bölcsőde, óvoda és 8 osztályos általános iskola is működik, a bölcsőde önkormányzati, míg az óvoda és iskola piarista, egyházi fenntartású. Az intézmények működési, személyi és dologi kiadásai dinamikusan emelkednek, ezért fontos jó kapcsolatot ápolni az intézmények vezetőivel és finanszírozási kérdésekben a hosszútávú együttműködés feltételeit biztosítani, mégpedig úgy hogy ezen intézmények működési költségeit az önkormányzatnak jelentős mértékben ki kell egészíteni. Az elmúlt időszakban pályázati forrásból megépült a bölcsőde, ami jelenleg maximális kihasználtsággal működik, pályázati források felhasználásával biztosítani kell a bővítés lehetőségét. Az óvodában a piarista rend az elmúlt években jelentős korszerűsítést hajtott végre, az iskola tetőbeázásának megszüntetésére pedig az önkormányzat nyert pályázatot. Az iskola további felújítása időszerűvé vált, egyebek mellett az ivóvízhálózat, a fűtés korszerűtlen, az önkormányzatnak arra kell törekednie a fenntartóval, hogy erre a beruházásra közös gondolkodás révén forrást találjanak. Ennek azért van nagy jelentősége, mert a demográfiai mutatók alapján a gyereklétszám emelkedést mutat.
Célkitűzések: Az eddig vázolt helyzetkép alapján Hédervár jövőjét két pillérre a gazdasági és turisztikai fejlődésre kell helyezni.
Gazdasági fejlődés: A község gazdaságát több vállalkozás segíti, melyek működése a mezőgazdaságtól, az iparon át a kereskedelmi tevékenységig terjed. Ezzel együtt mégsem nélkülözhetjük ezek további fejlődésének aktív segítését, új vállalkozások betelepülésének támogatását. Megfelelő ipari terület kialakításával vállalkozások juthatnak korszerű telephelyekhez, termelő vállalatok telepedhetnek le, határértéket meghaladó emisszióforrás létesítése és üzemeltetése a jövőben sem engedhető meg.
Turisztikai fejlődés: Növelni kell a község turisztikai vonzerejét, ennek érdekében az önkormányzat is tehet lépéseket, de a település turisztikai szolgáltatói és vállalkozók is segítségünkre lehetnek. Ehhez rendelkezésre állnak Leader-pályázatok, melyek során az elnyerhető általában 60 %-os intenzitású támogatások segítségével a projektgazdák munkahelyteremtő beruházásokat valósíthatnak meg, ami árbevételt generál a számunkra. Ez az önkormányzat számára egyrészt adóbevételt eredményez, másrészt a település számára növekvő turisztikai vonzerőt generál. Mivel települési túraútvonalunk a világhálón digitális formában is elérhető, főbb látnivalóinkat, értékeinket a világ bármely táján élők megismerhetik és ha ehhez működtetünk egy szép, mindig aktuálisan szép fotókat, programokat tartalmazó honlapot egyre többen fogják településünket személyesen is felkeresni. Ehhez persze elengedhetetlen, hogy a település összképe az egész év folyamán makulátlan legyen, parkjaink rendezettek és biztonságosak legyenek, sokkal több legyen a virág, mint az elmúlt években volt, aminek a folyamatos ápolásáról is gondoskodnunk kell. Civil szervezeteink is hozzá tudnak járulni a turizmus fejlesztéséhez, hisz számukra lehetőség van pályázati forrást igényelni sok érdeklődőt vonzó programok megvalósításához, ezeket a forrásokat a Nemzeti Együttműködési Alap biztosítja 100%-os finanszírozás keretében. Önkormányzati szinten nagy figyelmet kell fordítani a település közigazgatási területén lévő, ám nem önkormányzati tulajdonban lévő területekre is, folyamatos párbeszédre kell törekedni a tulajdonosokkal annak érdekében hogy ezek a területek is rendezettek legyenek. Ide tartozik a Kastély angolparkja, melynek rendezéséről döntés született, az adás- vételi folyamat zajlik, az Erdőgazdálkodás tulajdonában lévő vadaspark, ami 70 HA természetvédelmi terület, borzalmas állapotban van, annak ellenére, hogy a település jelentős tájtörténeti eleme, de a Mosoni-Duna parton is szükségszerű lenne egy fejlesztés, van most ott egy kiülő, lesz egy sólya és még egy kiülő, de nagyon kellene oda egy öko – WC és persze lehetne ezt fokozni még. Fontos egyeztetést kezdeményezni az illetékes környezetvédelmi hatóságokkal a Vízüggyel, hogy milyen lehetőségek vannak ezen a területen, akár a vízi/sport turizmus fellendítése érdekében. Településünk egyike a Szigetköz Natúrpark 29 településének, fontos, hogy aktívan részt vegyünk ebben a Szigetközt teljességében felvállaló, a területfejlesztés, a vidékfejlesztés, a környezetvédelem és a turizmus területén egyaránt tenni tudó és akaró összefogásban. Értékeink megőrzéséért mindent meg kell tennünk és ezen értékek bemutatására élnünk kell minden lehetőséggel, hiszen erre natúrparki település lévén számos alkalommal van lehetőség és megjelenhetünk akár országos turisztikai rendezvényeken is, amennyiben településünk összképe és programjai ezt lehetővé teszik. A település arculattervezésére is vannak ötleteim, hogy egy egységes képet kapjon.
A fejlődési irányok céljai a lakosság szolgálatában:
- tiszta rendezett környezet
- szabadidős és sportolási lehetőségek biztosítása
- mindenki számára élhető település legyen Hédervár
- hozzájárulni a jobb életminőség biztosításához
- a község legfontosabb tényezői a lakosok legyenek
- a lakossági igényeket kiszolgáló szolgáltatások kiszélesítése
Alapelvek a célok elérése érdekében:
- megbízhatóság és konzekvencia
- hatékonyság és átláthatóság
- maradandó érték létrehozása
- fenntarthatóság
IV. Megvalósítandó elképzelések, feladatok
Hédervár Község Önkormányzatának egyik alapfeladata a község működtetése, az önkormányzat több feladatot közvetlenül végez, ilyenkor a közvetlen befolyása alá tartozó ügyekben intézményeken, gazdasági társulásokon keresztül történik a feladatok ellátása. A közterületek karbantartását 2025. 01. 01- ig a saját non-profit kft.- je végezte. Jelenleg más koncepció, önkormányzati alkalmazottak foglalkoztatása van napirenden. Nagyon fontos, hogy az intézményhálózat és a hivatali struktúra is kövesse a külső körülmények változásait, ez pedig folyamatos ellenőrzést és visszacsatolást igényel.
Az intézményekre vonatkozó elképzelések: Az oktatás nevelés területén pozitív, hogy van bölcsődénk, óvodánk és iskolánk, az előbbi önkormányzati utóbbi kettő piarista fenntartású. A bölcsőde épülete új, de forrást kell találni a bővítésre, mert hamarosan nagyobb lesz az igény, mint a férőhelyek száma, hiszen jelenleg maximális kapacitáson üzemel. Az óvodát pályázati forrásból a Piarista Rend Magyar Tartománya felújította, a közeljövőben a folyamatos használatból adódó állagvédelem jelenthet költségeket. az iskola esetében egy költséges felújításra van szükség, ivóvíz és csatornahálózat, fűtéskorszerűsítés, belső terek felújítása. Meg kell vizsgálni a fenntartóval együtt a finanszírozás lehetőségeit, a pályázati lehetőségeket. Az iskola jelenleg is nagyszámú speciális nevelési igényű gyermek színvonalas oktatását biztosítja, lehetőség szerint továbbra is segíteni kell őket abban, hogy ezt a fontos munkát folytatni tudják.
Közművelődés: A faluban könyvtár van, de találkozási hely, közösségi ház nem áll rendelkezésre, erre a régóta fennálló igényre rá kell fókuszálni, meg kell vizsgálni a lehetőségeket, a ciklus első felében a közművelődési lehetőségeket, feladatrendszerét és módját felül kell vizsgálni, három alapvető elvárás mentén, melyek a hatékonyság, tartalmi oldalról a civil szervezetek bevonása az eddiginél nagyobb mértékben, hiszen főként az adventi időszakban évek óta vannak olyan civil szervezetek által megszervezett színvonalas koncertek, előadások, melyekre a település lakossága szívesen ellátogat, a civil szervezetek tapasztalatai mentén több ilyen programra is szükség van, a harmadik elvárás pedig az önművelő, öntevékeny kultúraelsajátító tevékenység hangsúlyosabbá tétele. Ezek a feladatok megvalósíthatók belső átszervezéssel, de az eddigiektől eltérő szervezeti formában is. Ez lehet akár egy integrált közösségi tér is, amire alkalmas lehet az iskolával szembeni terület, amely önkormányzati tulajdonban van, pályázati forrásból lehetőség lenne ott egy nagyobb fedett kiülő kialakítására, két kemence építésére, főzőhely kialakítására, színpad elhelyezésére, ami számos közösségi tevékenység végzésére, minden korosztály számára biztosítaná a megfelelő helyszínt. Tematikus rendezvények lehetőségét biztosítaná például újévi malacsütésre, farsangi fánksütésre, húsvét előtt böjti ételekre lehetne egy hétvégi programot szervezni, nyáron a gyümölcsérési időszakban rétessütésre lehetne alapozni programot, augusztus 20.- án új kenyér ünnepet lehet tartani, októberben tököt sütni, a karácsony előtti időszakban jótékonysági disznótorost szervezni. Egy jó koncepció mentén ezek a programok lehetőséget biztosíthatnak a közösségépítésre, ami elengedhetetlen a település jövője szempontjából és jól kiegészíthetik az elmúlt években már rendszereressé váló, sikeres programokat, mint a termelői piacok vagy a falunap.
Sport: Az önkormányzat sport területen végzett feladatait, az intézményen kívüli sporttevékenység koordinálása, szabadidősport, sportszervezetek és szerveződések támogatása jelenti. Régóta igény mutatkozik egy szabadtéri fitness park kialakítására, ez kültéri sporteszközöket jelent felnőttek számára, erre több lehetőség is mutatkozik, általában két évente van rá pályázati lehetőség, megvalósítása pedig akár a nagyobb játszótéren is létrejöhetne, ebben az esetben a játszóterezés olyan családi programmá válna, melynek jótékony hatásait a felnőttek is érezhetik, de akár az új közösségi tér részeként is kialakításra kerülhet.
Szociális ellátás: A demográfiai mutatók alapján a település lakosságszáma kis mértékben növekszik, fiatalodik, de természetesen élnek a községben olyan egyedül élő nyugdíjasok, akik segítségre szorulnak, ezt a pandémia alatt fokozottan megtapasztaltuk. A szociális rendszernek fel kell készülnie arra, hogy a felmerülő problémákra azonnal tudjon reagálni. A szociális ellátásnak képesnek kell lennie arra, hogy a lakosság felől érkező jelzésekre megfelelően és hatékonyan tudjon választ adni úgy, hogy a jogszabályban meghatározott és a tényleges igényeken alapuló ellátások összhangban legyenek. Az elkövetkezendő időszakban is együtt kell működni a kistérséggel, hiszen a szociális ellátással kapcsolatos feladatok jelentős részét társulási megállapodás formájában a Mosonmagyaróvári Többcélú Kistérségi Társulás látja el. A szociális védőháló kiterjesztése nem egyetlen intézmény feladata, hanem több szervezet, intézményrendszer együttműködésén alapul. Az önkormányzat feladatvállalása több szinten kell, hogy jelentkezzen és a szubszidiaritás elvét kell, hogy magába foglalja. Jelenleg az önkormányzatnak van szociális rendelete az ellátásokról, mely több formában igényelhető és az elmúlt években több alkalommal aktualizálásra került, a következő időszak céljai:
- az ellátásra szorulók biztonságának megteremtése
- a szociális igények felmérése és teljesítése
- társadalmilag tipikus, de egyénileg jelentkező élethelyzetek feltárása ∙ azon eszközök megtalálása, mellyel a problémák hatékonyan kezelhetők
Konkrétan továbbra is fontos a szociális rendelet időszakos felülvizsgálata esetleges bővítése. A COVID-19 járványhelyzet rámutatott arra, hogy Héderváron igény van szociális ápoló foglalkoztatására. Az igények ismeretében el kell dönteni, hogy részmunkaidőben vagy teljes állásban van-e szükség erre. Idősbarát önkormányzat működtetésére kell törekedni, értve ezalatt, hogy hetente egy meghatározott napon a falubusz sofőrrel álljon rendelkezésre azzal a céllal, hogy a laborvizsgálatra induló betegeket Mosonmagyaróvárra szállítsa, továbbá az önkormányzat legyen a lakosok segítségére például, ha LED izzócsere program nyomtatványát kell kitölteni, vagy bármilyen hasonló igény esetén.
Egészségügyi ellátás: Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény, valamint az önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvényben előírtak szerint, az önkormányzat kötelező feladata az alapellátás lehető legmagasabb színvonalú biztosítása, illetve ha szakellátást szervez, annak fenntartása, továbbá a népesség egészségügyi állapotának javítása, egészségügyi szükséglet biztosítása. Az önkormányzat feladata, hogy közreműködjön a lakosság egészségi állapotához, valós egészségügyi szükségleteihez igazodó, megfelelő hatékonysággal működő ellátórendszer kialakításában. A célok eléréséhez szükséges a községre és a kistérségre vonatkozó egészségterv elkészítése, mely az ellátórendszer tekintetében a következőket tartalmazza
- az egészségügyi ellátást igénybe vevők azonos szintű ellátásban való jogának biztosítása
- magas színvonalú ellátás helyben is
- rendszeres szűrések szervezése
- korszerű épületek, megfelelő technikai feltételek
Háziorvosi ellátás: A rendelő a jelenlegi körülmények tekintetében színvonalas, az utolsó felújítás óta a járólap szegélyezése nem készült el, ezt pótolni kell. A háziorvos önkormányzati épületben vállalkozói formában működik. A működés konkrét feltételrendszerét külön szerződés szabályozza. Az ügyeleti rendszer központi kereteken belül működik.
Fogorvos: Munkáját vállalkozóként, a háziorvossal egy épületben, de külön rendelőben látja el, a járólap szegélyezését itt is pótolni kell, esetében is a működés konkrét feladatrendszerét külön szerződés szabályozza.
Védőnői szolgálat: feladata prevenciós területen a hatékony együttműködés más szervezetekkel, iskola- egészségügy területén az intézményvezetőkkel, komplex egészségvédelmi programok szervezése, működtetése, a gyermekvédelem területén jelzőrendszerként való működés. 2023. 07.01 óta a rendszer átalakításának eredményeképpen a védőnő munkáltatója nem az önkormányzat, hanem a megyei irányítókórház lett, a hatósági felügyeletet a Nemzeti Népegészségügyi Központ, a szakmai irányítást pedig az Országos Kórházi Főigazgatóság látja el.
Gyógyszertár: A település központjában van, magántulajdonú épületben vállalkozás formájában üzemel, nyitvatartási ideje összhangban van az orvosi rendelések idejével.
A komplex egészségügyi szolgáltatást biztosító épületegyüttes (orvos, fogorvos, védőnői szolgálat) a település centrumában található, kerékpártároló és kialakított parkoló is rendelkezésre áll. Az épület előterében automata defibrillátor került elhelyezésre, ennek állapotát rendszeres időközönként ellenőrizni szükséges( a tavalyi évben megtörtént) továbbá megoldást kell találni arra, hogy szükség esetén gyorsan elérhető legyen, mert jelenleg a rendelési időn kívül a zárt ajtó miatt ez csak telefonhívások indítása után jelentős időveszteséggel elérhető.
Egészségmegőrzés, prevenció: A lakosság egészségi állapotát meghatározó tényezők között kiemelkedő jelentőséggel bír az egyén és a közösség egészségtudatos magatartása, az egészségmegőrzéshez, fejlesztéshez elengedhetetlen ismeretek és készségek elsajátítása. A nevelési intézményekben ez már korai szakaszban elkezdődött, az iskolában egészségnapot szerveznek évek óta, ahol a tantestület, a szülői munkaközösség és a szülők összefogásának eredményeképpen egészséges finomságokat kóstolhatnak a gyerekek és előadásokat tartanak egészségügyi szakemberek, de az is nagyon fontos kezdeményezés, hogy alkalmanként a gyerekeket kerékpárral viszik távolabbi iskolai programokra. Az önkormányzatnak is jelentős szerepet kell vállalnia az egészséges életmódot szolgáló rendezvények támogatásában, a heti rendszerességgel magvalósuló sporttevékenységek és az alkalmi események tekintetében egyaránt, hiszen az egyén egészségi állapota nagy mértékben meghatározza, hogy milyen módon tud részt venni a közösség életében, bekapcsolódni a gazdaságba. Az emberek egészségi állapota befolyásolja a település fejlődését, versenyképességét. A hatékony egészségfejlesztés a szakmai szervezetekkel való jó együttműködésen alapszik. A prevenciós programok és állapotfelmérések biztosításához rendelkezésre állnak olyan pályázati lehetőségek, melyeket igénybe lehet venni. E programoknak köszönhetően hosszú távon a lakosság szemlélete változhat, a betegségmegelőzés aktívabbá válhat, hisz mindenkinek közös érdeke a munkaképesség, a teljes értékű élet megőrzése. Az esetleges devianciákkal kapcsolatos problémák megoldására útmutatókat, programokat kell keresni.
IV. Az önkormányzat feladatai
Az önkormányzat gazdasági programjának összeállításához figyelembe kellett venni a képviselőtestület által meghozott egyedi döntéseket és a már előkészített és folyamatban lévő projektek megvalósítását. A pályázatok egy része nem 100%- os finanszírozású, így a fejlesztések biztosításához lehetőség szerint a költségvetésbe be kell tervezni, a befolyt adóbevételekből és telekeladásokból származó bevételekből pedig tartalékot kell képezni az előre nem látható kiadások fedezetére. A még rendelkezésre álló önkormányzati tulajdont likviditási tartalékként az önkormányzat tulajdonában kell tartani és meg kell vizsgálni a lehetőségét ipari tevékenység végzésére alkalmas terület kialakításának, hiszen nagyobb léptékű fejlesztéseket többnyire új vállalkozások idetelepülésével lehet finanszírozni és semmiképpen sem adóemeléssel a helyi vállalkozások és a településen élők terheit növelve. A fennálló helyzet ismeretében a ciklus első felében nagy valószínűség szerint a fejlesztési és felújítási forrásaink bővítésére csak a pályázatokon való aktív részvétellel lesz mód.
Fejlesztések
Úthálózat fejlesztés és rekonstrukció: Az elmúlt években a Magyar Közút felújította a főút településen áthaladó teljes szakaszát és az önkormányzat is több tízmillió forintot költött az önkormányzati belterületi utcák aszfaltozására. Korábban sajnos nem mindig megfelelő minőségben került sor a kivitelezésre, így ezeken az utcákon is megfelelő szilárd burkolatot kell elhelyezni az olyanok mellett, melyek még egyáltalán nem kerültek sorra. Ennek érdekében a lakossági igények figyelembevételével és helyszíni felméréssel az útfelújítási program által meghatározott feladatokat a prioritási sorrend alapján elő kell készíteni, ahogy ugyanilyen koncepció mentén a járdák felújításának is a következő évek kiemelt feladatának kell lennie.
Közvilágítás: A hálózat a településen kiépített, feladatként a tönkrement égők cseréje jelentkezhet.
Temető: A zöldterületek karbantartását folyamatosan magas színvonalon biztosítani kell, a hulladékgyűjtő konténerek elszállításának gyakoriságára ügyelni kell, a bővítés lehetőségeit is meg kell vizsgálni, a sírhelyek tekintetében és urnafal kialakítása érdekében. A temető kerítése is elhasználódott, új kerítésre van szükség, valamint folyamatosan problémaként jelentkezik a temetői fák állapota, ami megosztja a települést, vannak akik a kivágásokat szorgalmazzák a károk megelőzése érdekében, mások teljesen elutasítják ezt. Természetesen egészséges fák kivágására nincs szükség, de meg kell találni azt a lehetőséget, ami mindenki számára kielégítő megoldást jelenthet hosszú távon. Ez első körben a fák szakember általi vizsgálatát jelenti, másodsorban a folyamatos karbantartást értve ezalatt az elszáradt ágak rendszeres eltávolítását, a lehullott levelek összetakarítását. Ha pedig indokolttá válik valamelyik fa kivágása, a szakemberek javaslatainak ismeretében, helyére megfelelő fa pótlásáról gondoskodni kell. A ravatalozó lábazat melletti vízelvezetését meg kell oldani akár kavicsággyal, akár védőjárda kialakításával, hogy az épület nedvesedését, a falak salétromosodását elkerüljük, állagát megóvjuk.
Felújítások: Az intézmény felújítási programot folytatjuk, az éves felújítási terv összeállításakor kiemelten kezeljük az energiamegtakarítást eredményező korszerűsítéseket, a balesetveszély elhárítását valamint a működőképesség elhárítását.
Mosoni-Duna rehabilitáció: Ki kell használni a turisztikai pályázatok kínálta lehetőségeket amelyek lehetővé teszik, hogy ez a természeti kincs ténylegesen az legyen, szolgálja mindazok kényelmét, akik pihenni, kikapcsolódni szeretnének a természetben és azokét is, akik a vízi sportolásban lelik örömüket.
Zöldterületek, épített környezet: Egy település életében a zöldterületek, fák, kiemelt jelentőséggel bírnak, egyrészt életminőségi, levegőtisztasági, településképi, egészségügyi, másrészt idegenforgalmi, zajvédelmi szempontból. Ezen túlmenően szerepet játszanak a helyi klíma alakításában, sportolási, szabadidő eltöltési lehetőséget adnak, mint a parkok, erdők, játszóterek. Kiemelt figyelmet kell fordítani az utcafásításokra, melyeknél fontos, hogy tervezettek és átgondoltak legyenek, és a kivágott fák pótlására. Idén pályázati forrásokból megújulnak közparkjaink, ezek folyamatos gondozását biztosítani kell. Az utcabútorok karbantartását is szem előtt kell tartani, a kültéri szemetesek folyamatos ürítését, szükség esetén bővítését biztosítani kell, de a karácsonyi díszkivilágítás fejlesztése is időszerű volna. A virágágyások díszítőértéke nagy a megfelelő karbantartás mellett, első körben a meglévőket kell az év minden szakában rendben tartani. A fásítások kialakításánál törekedni kell a tájba illő, őshonos fa és cserjefajok telepítésére. A zöldterületek karbantartása során az önkormányzat az elmúlt években többféleképpen próbálkozott, de egyik megoldás sem bizonyult megfelelőnek arra, hogy a település összképe egységes szép állapotot mutasson. Az elmúlt években értékes gépeket vásárolt az önkormányzat a feladatellátás biztosítása érdekében. El kell gondolkozni azon, hogy az új testület milyen koncepció mellett kívánja elérni az érdemi javulást ezen a területen. Erre a következő opcionális lehetőségek állnak a rendelkezésre:
- megmarad a Kft. és megoldást találunk az állandó minőség biztosítására
- marad a Kft., de tevékenységi köréből kikerül a zöldterületek karbantartása
- megszűnik/alszik a Kft. és a zöldterület karbantartás visszakerül önkormányzati irányítás alá és saját munkavállalók felvételével lesz biztosítva a feladatellátás
- megszűnik a Kft. és az önkormányzat vállalkozói szerződést köt vállalkozóval a feladatok ellátására
Természetesen ezen döntés felelős meghozatalához ismerni kell a feladatellátás konkrét tartalmát ideértve a fűnyírások területét, rendszerességét, a sövénynyírást, a köztéri szemetesek kiürítésének gyakoriságát, időszakosan az avargyűjtést igénylő területek nagyságát, a lakossági igényeket, az önkormányzat tulajdonában lévő géppark összetételét, műszaki állapotát, ezek ismeretében a feladatellátáshoz szükséges munkavállalók létszámát, a foglalkoztatással járó bérköltségeket és azt a rendelkezésre álló pénzügyi keretet, melyet az önkormányzat tud és akar is e feladatok minőségi ellátására áldozni. A feladatok delegálásánál minden opció esetében elengedhetetlen az írásos szerződés, a felelős, a kontroll és a visszacsatolás, különös tekintettel a lakosság véleményére. Jelenleg a testület saját munkavállalók alkalmazásáról döntött, a pályázatok beérkezése zajlik. Az átadás –átvétel során egyértelmű képet kapunk a működéssel, a gépparkkal, a költségekkel és bevételekkel kapcsolatban, ezt elemezve jó alapot teremthetünk arra, hogy megalapozottan lehessen döntést hozni a jövőt illetően.
Játszóterek: A faluban két kialakított játszótér áll a családok rendelkezésére, a parázsszögtérin a játékok idejemúltak, némelyik balesetveszélyes. Szükséges biztosítani a játékok rendszeres ellenőrzését, addig is míg a meglévő játékokat nem sikerül újakra cserélni és a terület rendben tartását. Ezen a játszótéren nincs árnyék, többször felmerültek már különböző lehetőségek, ám ezidáig nem valósult meg, hogy ezt megoldjuk. Szükség lenne egy ivókút kialakítására is, ahogy a homok rendszeres frissítésére és alkalmanként új homokozójátékok kihelyezésére, mert ezek elég gyorsan használódnak. A másik játszótéren ivóvíz rendelkezésre áll és árnyékosabb is, de itt is biztosítani kell a korábban leírtakat. Ez a játszótér bővíthető lenne felnőttek számára használható sportszerekkel, ami a családok közös kikapcsolódását biztosítaná.
Vizeink védelme: Mivel községünk élővíz folyásokban bővelkedik, kiemelten fontos vizeink védelme. A felszíni és a felszín alatti vizek védelme érdekében különösen nagy szerepet játszik a partrendezés, a csapadékvíz elvezetés módja, ezért a csapadékelvezető árkok tisztasága nagy jelentőséggel bír.
Levegőtisztaság védelme: A településen a levegő minőségét a közlekedés és a lakossági fűtés befolyásolja, a közlekedés okozta porszennyezést mérsékli az utak szilárd burkolattal történő ellátása, de a levegőminőség szempontjából a zöldterületek minősége is hangsúlyos, e két tényező megfelelő állapota szorosan összefügg az emberi egészség védelmével.
Hulladékgazdálkodás: A hulladékgazdálkodásban prioritás a megelőzés elve, azaz, hogy minél kevesebb hulladék keletkezzen, de ha már keletkezett, akkor ne illegálisan a környezetet károsítva kerüljön elhelyezésre. Ez együtt jár különböző hulladékkezelési technológiák alkalmazásával, leginkább az újrahasznosítással. Preferált sorrend: megelőzés-hasznosítás-lerakás. Héderváron működik szelektív hulladékgyűjtés az állampolgárok nagy része helyesen használja az erre a célra kialakított gyűjtőszigetet, ennek ellenére a sziget elhelyezkedése nem optimális, gyakran szemetes, az ürítés késedelmes, így jelentősen rontja a település összképét, áthelyezését meg kell oldani egy kevésbé frekventált helyre. Az önkormányzat évente szervez lomtalanítást ezzel is segítve a lakosságot és csökkentve az illegális lerakásból adódó környezeti terhelést. Veszélyes hulladékok közül elemek gyűjtésére kihelyezett doboz található az önkormányzat épületében. Régóta megoldatlan a zöldhulladéklerakó és komposztáló kérdése, annak ellenére, hogy időről időre napirendre kerül a testületi üléseken. A következő ciklusban erre is megoldást kell találni, és törekedni kell arra, hogy a zöldhulladék lerakását a helyi emberek számára ingyenesen tudjuk biztosítani, a lerakó nyitvatartási idejében, kontrollált körülmények között. Szemléletváltásra is szükség van, még mindig nagyon sok az illegális hulladék a település közvetlen környezetében, az évenkénti szervezett gyűjtés ellenére, ami attól még szomorúbb, hogy a regionális kimlei hulladéklerakóban lakcímkártya felmutatása mellett ingyenesen számos szelektíven gyűjtött hulladék elhelyezhető, még évente meghatározott mennyiségben az autógumi is. Ennek ellenére gyakran a Natura 2000-es besorolású fokozott védelmet élvező területeken is autógumik és egyéb veszélyes hulladékok kerülnek illegálisan elhelyezésre. Célnak kell lennie az illegális lerakók felszámolásának, például vadkamerák kihelyezésével, hogy érdemi változást lehessen elérni ezen a területen.
KIEMELT FELADATOK
- beruházások támogatása a környezetvédelmi szempontok figyelembevételével, megfelelő terület létrehozásával
- zöldterületek minőségének javítása
- illegális hulladéklerakók megszüntetése, ha szükséges a frekventált helyeken kamera elhelyezésével és bizonyítható esetben szankcionálással ∙ fásítás tervezetten, őshonos, tájba illeszkedő fajokkal
- a szelektív hulladékgyűjtő sziget áthelyezése kontrollált helyre, mert rontja a település összképét
- hulladékudvar, zöldhulladéklerakó biztosítása, a településen élők számára ingyenesen biztosítva
- újrahasznosítás arányának növelése, komposztálás, veszélyes anyagok gyűjtése
- közterületi avargyűjtés és kezelés
- játszóterek korszerűsítése, ellenőrzése
- utak, járdák állapotának javítása
- lakossági szemléletformálás
- környezetorientált kommunikációs politika, értve ezalatt akciókat, előadások szervezését akár civil szervezetek segítségével
Községüzemeltetési és fenntartási feladatok
A községüzemeltetési és fenntartási szakfeladatok ellátásának jelentős része közfoglalkoztatás keretében történik. Az e célra évente jóváhagyott keretösszeg alapján kell meghatározni a tartalmat és az elvégzendő feladatokat. A községfejlesztéssel arányosan a feladatok nőnek, egyre több jogszabályi kötelezettsége van az önkormányzatnak.
Társadalmi és civil kapcsolatok: Hédervár egyszerre igényli az oktatási, településszervezési, művelődési, egészségügyi, szociális stb. feladatok koordinálását. Helyük és szerepük van a civil szervezeteknek egy-egy részkérdés megoldásában, a folyamatok kialakításában. Ennek alapján az önkormányzat partnerként tekint minden olyan civil szervezetre, amely a községért ilyen értelemben tenni kíván. A településen több civil szervezet működik, mindannyian értékes munkát végeznek, a polgárőrök és a tűzoltók közérdekű feladatot látnak el a településen élők védelme érdekében, a sportegyesület egészséges életre nevel, a Hédervár Templomaiért
Alapítványnak szakrális értékeink és az épített örökség megóvását köszönhetjük, a Hédervári Baráti Kör a település szépítését, a közösségi összefogás erősítését képviseli, és egyben tömörítő szervezetként is működik, hiszen az Asszonykórussal, akik színvonalas műsoraikkal járulnak hozzá a kultúrához és a Nyugdíjasklub tagjaival, akiknek értékes tapasztalatai nagymértékben hozzájárulnak a település közösséggé formálásához alkot egy civil szervezetet, a Hédervári Gyermekek Neveléséért Alapítványnak a helyi intézményekbe járó gyerekek sokrétű támogatásáért lehetünk hálásak. Az önkormányzat lehetőségeihez mérten, a településért dolgozó civil szervezeteket működési támogatással segíti pályázati és rendeleti formában. Fontos lenne egy objektív értékelési szempontokan alapuló támogatási rendszer kialakítása az igazságosság és átláthatóság biztosítása érdekében, valamint a hatékonyság szempontjából, hiszen az előre meghatározott kritériumok alapján könnyebb döntést hozni. A testvérközségi kapcsolatok területén az elmúlt években nagy visszaesés volt tapasztalható, az élő kapcsolatot jelenleg pár család közti barátság jelenti Héderfája és Malinovó esetében is. Pályázati lehetőségek folyamatosan rendelkezésre állnak, hogy ezeket a több szempontból is fontos és értékes kapcsolatokat újra megerősítsük. Igény van a településen és a testvérközségekben is közös, rendszeres találkozások megszervezésére, egymás rendezvényein való részvételre.
Egyházi kapcsolatok: Az önkormányzat mindenben támogatja az egyházat, mert elismeri fontos szerepét és az Egyházközség területén megtalálható templomok, kápolnák, egyházi épületek fejlesztéseihez lehetőség szerint hozzájárul.
V. Az önkormányzat középtávú programja
Kistérségi együttműködés: Hédervár a mosonmagyaróvári kistérséghez tartozik. Sok esetben a területfejlesztési forrásokhoz csak régiós illetve kistérségi összefogással lehet hozzájutni, ezért különösen fontos az önkormányzatok együttműködése. A továbbiakban is ápolni kell a jó kapcsolatokat, bővíteni kell az együttműködést, kihasználva a korszerű intézményhálózatunk adta lehetőségeket.
Közös önkormányzat: Hédervár Darnózseli, Dunaremete, Kisbodak és Lipót községekkel alkot közös önkormányzatot, a közös körjegyző felé maximális a bizalom mind a hivatali dolgozók, mind a képviselők és a falubeli emberek részéről is.
Nyitott képviselő testületi munka: A képviselőtestület közvetlenül választott tagjai csak akkor képesek bizonyítani a község lakosságának, hogy méltók a bizalomra, ha nyitottan működnek és a testületi munkába jobban bevonják a falu lakosságát. Ennek érdekében el kell érni, hogy a kapcsolattartás rendszeresen a gyakorlatban is megvalósuljon, az információáramlás hatékony legyen és a lakosság részéről érkező jelzések tükröződjenek a meghozott döntésekben. Ennek érdekében a honlapnak mindig aktuálisnak kell lennie, a jegyzőkönyveknek és határozatoknak naprakészen fel kell kerülnie. Mivel a testületi ülések terjedelme miatt nem várható el a szó szerinti jegyzőkönyvezés, biztosítani kell a testületi ülések hanganyagának rögzítését és igény esetén a képi felvétel lehetőségét is.
Szakszerűség: A döntéselőkészítés során támaszkodni kell az önkormányzat intézményeiben felhalmozódott tapasztalatokra, tovább kell fejleszteni a döntési mechanizmust, a végrehajtás ellenőrzését, megfelelő elismertséget biztosítva a szakértelemnek és a pontos adminisztratív munkának. Felújításoknál, beruházásoknál hozzáértő szakembereket kell alkalmazni és a felelősségi köröket egyértelműen dokumentálni kell.
VI. Az önkormányzat gazdálkodási stratégiája
Az önkormányzat gazdasági programjának fő célkitűzése a pénzügyi egyensúly biztosítása, a célszerű vagyongazdálkodás. A pénzügyi egyensúly megőrzése érdekében meg kell vizsgálni a pénzeszközök és egyéb önkormányzati vagyon nagyságrendjét, el kell készíteni az önkormányzati vagyon műszaki állapotának felmérésén alapuló középtávú beruházási tervet, annak megvalósítási fedezetét, keresni kell a hatékony gazdálkodási módokat. Tervezésben és finanszírozásban fokozottan érvényesíteni kell a tartósan jelentkező létszámváltozások hatásait az intézmények esetében. A vagyongazdálkodás eredményessége érdekében meg kell határozni a kötelező és önként vállalt feladatokon felül meglévő vagyon állapotát és hasznosítási tervet kell készíteni annak érdekében, hogy ezt a vagyont megőrizzük, gyarapítsuk. Lényeges továbbá, hogy az ingatlanok értékesítéséből származó bevétel nem szolgálhat a működés fedezetéül.
Munkahelyteremtés: Támogatni kell a munkahelyteremtő beruházást kezdeményező és fenntartó vállalkozókat és mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy rendelkezésre álljon olyan terület, mely további beruházás céljára alkalmas lenne. A munkahelyteremtés kérdését fókuszban kell tartani, több okból is, egyrészről Hédervár népessége fiatal családok letelepedésével folyamatosan emelkedik, a többgyermekes családmodell jellemző. Ezért a munkahelyteremtés társadalmi és szociális hatásai is jelentősek, mivel a több gyermeket nevelő édesanyák az oktatási intézményekbe járó gyermekeik mellett helyben egyszerűbben tudnak munkát vállani, másrészt a vállalkozások letelepedése az adóbevételeknek köszönhetően jelentős mértékben hozzájárul a település fejlődéséhez, ami egy szép, gondozott környezettel és nívós programokkal párosulva további turisztikai vonzerőt jelenthet, ezzel segítve a helyi turisztikai szolgáltatókat is.
Önként vállalt feladatok: A képviselőtestület az önkormányzati törvényben meghatározott kötelező feladatain túl, önként vállalt feladatokat is elláthat, de az ilyen jellegű feladatok ellátása során tekintettel kell lennie arra, hogy az önként vállalt feladatok ellátása nem mehet a kötelező feladatok ellátásának rovására.
Hivatali apparátus: A hatékony, színvonalas munkavégzés megkívánja a megfelelő létszámú és szakértelemmel bíró apparátus biztosítását, ennek érdekében a hivatal köztisztviselőinek képzését továbbra is biztosítani kell, ahogy a munkavégzésükhöz szükséges informatikai hátteret, eszközrendszert és a megfelelő munkakörülményeket.
A program megvalósíthatósága: Az elkészült program sok feladatot ró a községet vezető képviselőtestületre, ám a lakosság véleményének figyelembevételével, felelős hozzáállással Hédervár érdekeit maximálisan szem előtt tartva megvalósítható. A program végrehajtása előtt és közben is a lakossággal meg kell ismertetni annak részleteit és a megfelelő támogatottság mellett Hédervár öt év múlva egy mindenki számára élhető, fejlett, turisztikai szempontból vonzó település lesz mindannyiunk örömére.
A gazdasági programot készítette: Ábrahám Szilvia polgármester 2024.